Auto alle ja road tripille!

*Kaupallinen yhteistyö: Tallink & Asennemediatallink road trip

Parisen viikkoa sitten pakkasimme laukut autoon, hyppäsimme itse myös kyytiin ja suuntasimme yhdelle kuluneen kevään odotetuimmista reissuista. Luvassa oli nimittäin  viiden päivän road trip Baltiassa neljän hengen frendiporukalla. Matkassa mukana oli itseni lisäksi Viena, Nio sekä ystäväni Iida. Reissufiilis nousi kattoon heti auton kaartaessa satamaan, kun pistimme road tripille suunnitellun soittolistan pyörimään ja avasimme ikkunat laivaanpääsyä odotellessa. Aurinko porotti pilvettömältä taivaalta ja vatsanpohjassa kutkutteli hyvänlaatuinen jännitys.

Päätimme tankata itsemme täyteen Megastarin buffetissa, sillä edessä oli heti yksi reissun pisimmistä ajomatkoista, emmekä halunneet tehdä liian pitkää pysähdystä, sillä oli kerettävä seuraavaan lauttaan kohti Saarenmaata. Kurvailimme siis Tallinnaan saavuttua suoraan länsirannikolla sijaitsevaan Virtsun kuntaan, josta putputtelimme parisenkymmentä minuuttia Muhun saarelle pienellä autolautalla. Ajoimme saarten halki auringon luodessa taivaalle yhtä kauneimmista auringonlaskuista, mitä olen nähnyt. Saavuimme siis perille Kuresaareen, Saarenmaan pääkaupunkiin ja meidän ensimmäiseen päämääräämme illan hämyssä, jossa hieman kenollaan olevat puutalot toivottivat meidät tervetulleeksi. Tosin söpöjen talojen lisäksi vastaanottokomiteassa oli myös kasapäin hyttysiä. Suunnistimmekin ensitöiksi lähimpään markettiin hyttysmyrkkyä hakemaan ja se osottautui täydelliseksi ratkaisuksi.

tallink road trip

Seuraavan yhden ja puolen päivän ajan ajelimme läpi kauniin saarimaiseman tutustumassa Saarenmaan nähtävyyksiin. Ohitimme useamman kauniin kirkon, monta laiduntamassa ollutta hevosta sekä paljon kauniita maataloja. Ehkä kaikista vaikuttavin paikka oli saaren pohjoisosissa sijaitseva Panga Pank, jonka mereen valuvat kalliot muistuttivat Balilla sijaitsevaa Uluwatua. Tähän aikaan vuodesta turisteja ei ollut vielä kovin paljon liikenteessä, joten oli ihanaa cruisailla varsin hiljaisilla teillä Road Trip -soittolistan pyöriessä taustalla.

Torstai-aamuna suuntasimme ratsumme nokan kohti Pärnua, matkan varrella pysähdyimme suloisella Muhun saarella jossa nautimme herkullisen lounaan kahvilassa nimeltään Tuul Resto. Vaikka welldoneksi paistettu häränposki olikin matkakumppanini hampaanpaikoille liikaa, jatkoimme hymyissä suin matkaa, kylläisinä. Ohitimme jälleen peltoja pellon perään sekä lukuisia raunioituneita tai muuten vain uskonsa menettäneitä kirkkoja kunnes saavuimme seuraavaan kohteeseemme.

Pärnussa vietimme yhden yön, joten itse sain sieltä valitettavasti vain pintaraapaisun, sillä en ollut aiemmin tuossa kylpyläkaupungissa käynyt. Reissumme sattui sesonkiajan ulkopuolelle joten liikenneruuhkilta tai tungokselta vältyimme loistavasti. Vai olikohan porukka kuullut tulostamme ja painuneet nurkkiinsa? Automatkoista nuupahtaneina suuntasimme Pärnun upeimpaan kylpylään, joka muuten sattui olemaan hotellimme yhteydessä. Lillutimme kroppiamme niin suola-altaissa kuin paljuissa aina mummonnahalle saakka. Kertonee jotain rentoutumisen tilasta. Pärnuun täytyy päästä vielä uudelleen paremmalla ajalla! Hyvin nukutun yön, aamupalan ja pienen kaupunkikierroksen jälkeen jatkoimme matkaa Latviaan.

Latviassa sisämaahan päästyä maisema muuttui kumpuilevaksi, valtavien vaahteroiden leputtaessaan oksiaan kiemuraisten teiden yllä. Tiet olivat paikoin hieman möykkyisiä, mutta sehän ei meidän menoa haitannut, sillä joka kukkulan jälkeen kaunis maalaismaisema hiveli silmiä. Saavuimme perille välietappiin: Gaujan kansallispuistoon. Auton renkaat vaihtuivat jalkoihimme ja lähdimme tavoittelemaan kukkulan päällä uljaana seisovaa Siguldan linnaa. Jouduimme kuitenkin nöyrtymään tämän upeuden edessä sillä patikoinnista olisi tullut päivän mittainen. Onneksi autolla pääsi näppärästi mutkittelevaa tietä ylös, aivan linnan juurelle. Linnan porteista sisään päästyämme eteen avautui täysin oma maailma. Tunnelma oli kuin sadusta. Ihanien, juuri lehtensä saaneiden vaahteroiden alla pönötti putiikkeja ja pieniä kartanorakenuksia. Myyrä poikineen oli kaivanut itselleen kotikoloja linnan juurelle, ymmärtäähän sen. Olisin itsekin mielelläni pystyttänyt kesämökkini nuihin maisemiin.

Muutaman tunnin jaloittelun jälkeen ajoimme viimeiseen kohteeseemme, Latvian pääkaupunkiin Riikaan. Riika yllätti todella positiivisesti jokimaisemilla ja kauniilla vanhoilla rakennuksilla, jotka aurinko maalasi kullankeltaiseksi meidän saapuessa perille. Kaupungissa oli täydellinen kesä, ensimmäistä kertaa moneen kuukauteen illan hämyssäkään ei tarvinnut takkia. Otimme kaiken irti syömällä ja juomalla edullisissa sekä niin viihtyisissä ravintoloissa. Kesäsää ja kaupungin tunnelma saivat kaikki hyvälle tuulelle. Viereisessä pöydässä istuneet tanskalaiset rouvatkin intoutuivat laulaa lurauttamaan omatekemän laulun. Jälkikäteen saimme kuulla sen kertovan heidän pitkästä ystävyydestään.

Photos by Viena K, Iida, Nio and me

Teimme myös päiväretken Jurmalan upeille, pitkille hiekkarannoille. Jurmalaankin toki olisi voinut kesämökin pystyttää – niin kauniita pitsihuviloita seisoi vierivieressä rantatietä kruisaillessa. Ehkä joskus eläkepäivillä sitten.

Viisi päivää hujahti hetkessä, sillä tekemistä ja näkemistä riitti jokaiselle päivälle ruhtinaallisesti. Oli ihanaa nauttia niin mutakäärehoidoista, kylpylöistä kuin auringosta hiekkarannallakin, eikä edulliset hinnatkaan pahitteeksi olleet. Välimatkoiltaan kaikki kohteet olivat hyvin lähellä toisiaan, pisimmillään ajoimme nelisen tuntia yhteen menoon. Jos aikaa olisi ollut enemmän käytettävissämme, olisimme varmastikin viettäneet pidempiä ajanjaksoja eri kohteissa, mutta viisi päivää riittää kuitenkin hyvin tsekkaamaan useamman maan!

Kiitos vielä kertaalleen Iidalle kuvausavusta ja Niolle drone-materiaalista, sekä tottakai luottoreissukumppanilleni Vienalle onnistuneesta matkasta. Tässä vielä väsäämäni video meidän road tripiltä, josta toivottavasti välittyy se vapauden fiilis, mikä meillä oli tuolla reissulla! Viena kirjoitti matkaltamme vinkkipostauksen – sen pääsee lukemaan tästä.

Koodilla TS127634 saat alennusta Tallinkin Helsinki-Tallinna-välin reittimatkoista, kun varaat matkan 15.6. mennessä ja matkustusaika on 1.6.-31.8.2018 välillä. Paikkoja on rajoitetusti, toimi siis nopeasti tästä linkistä!